Gjesteinnlegg av Pernille Devold Kolsing kull 10.
Knappe tre år etter endt utdannelse fikk jeg markedsansvaret for fem selskaper som til sammen omsetter for om lag 225 millioner kroner. Veien dit gikk gjennom Trainee Salten.
«Skal du ikke søke på denne da?» Meldinga fra en venninne i Bodø tikket inn, med en link til utlysningen etter en markedsansvarlig i Iris Salten. Jeg satt i en spennende jobb som markedskonsulent i Macks Ølbryggeri, et selskap med høy innovasjonstakt og en markant nasjonal merkevare. Men det gikk et lite sug gjennom magen. Jeg kom til å angre hvis jeg ikke grep etter en så god mulighet, og stillingen som markedsansvarlig i Iris trigget meg umiddelbart.
Det var mange ting ved Iris som tikket av bokser i listen over «attraktiv arbeidsplass»; varierte arbeidsoppgaver, interessant bransje og et arbeidsmiljø med mye kompetanse. Jeg fikk prøve meg innenfor flere ulike fagområder, og på denne måten fant jeg retningen for min karriere; markedsføring. Det er to avgjørende grunner til at min søknad havnet øverst i bunken når utvelgelsen av en ny markedsansvarlig ble gjort.
For det første ble jeg godt kjent med Iris.
Trainee Salten dannet grunnlaget for at jeg gjennom et år i Iris fikk stor forståelse for bransjen, ble en del av bedriftskulturen og hvilke roller jeg kunne ta i bedriften. Da jeg satt på intervjuet hadde jeg stålkontroll på hvem som satt på andre siden av bordet, og det gjør deg trygg i en intervjusituasjon. Jeg var ikke i tvil om hvilken verdi jeg kunne tilføre selskapene.
For det andre ble Iris godt kjent med meg.
Innsatsen jeg la ned som trainee gjorde at Iris hadde et tydelig bilde av hva jeg kunne bidra med. Jeg hadde vist hva jeg var god for, hva som var mine styrker og svakheter og også hvor mitt potensiale for utvikling ligger. I tillegg var folkene i Iris godt kjent med meg som person, og visste hva jeg tilfører til et arbeidsmiljø.
Det er slik at uansett hvor attraktiv en jobb er, vil man også vurdere hva livet utenfor jobb vil bestå i. Det sosiale nettverket og de vennene jeg hadde fått gjennom to år i traineeprogrammet var derfor en viktig grunn til at jeg i det hele tatt vurderte å søke på jobben. I det jeg klikket meg inn på lenken var jeg ikke i tvil, tiden som trainee hadde gitt meg en trygghet på min kompetanse og jeg visste at jeg var en attraktiv kandidat for jobben.
Nå har jeg en arbeidshverdag som er mer variert enn noen sinne. Jeg jobber med markedsføring både i et lokalt og internasjonalt marked. Jeg jobber med å selge inn innovasjon og bærekraft, og jeg får ta del i innholdsproduksjon, bygging av strategi og den kontinuerlige merkevarebyggingen i fem vidt forskjellige selsakp.
– Pernille Devold Kolsing, siviløkonom Trainee 2015 – 2017